Samen met een expert bekijken we wat JYSK-winkels uitvinden om de verkoop te verhogen en waarom de grootste concurrent op dit moment verliest op de Oekraïense markt

Elk bedrijf heeft zijn eigen ontwikkelingsstrategie en gebruikt verschillende methoden om de klant te interesseren en hem de winkel te laten verlaten met veel meer aankopen dan hij van plan was. Zulke trucs heeft en groot bedrijf JYSK https://znaki.fm/nl/teams/jysk-nederland/, dat huishoudelijke artikelen verkoopt in tientallen landen over de hele wereld.

Samen met expert Oleg Titamir analyseerde de website Pro Grosci de strategie van het bedrijf en hoe het aantrekkelijk is voor Oekraïners. In het bijzonder welke trucs het gebruikt in winkels en hoe het op onze markt wint van de grootste concurrent – IKEA.

JYSK is een Deens transnationaal bedrijf dat in 1979 werd opgericht door Lars Larsen. Het bedrijf behoort tot de Lars Larsen Group, die nu wordt geleid door de zoon van de oprichter, Jacob Brunsborg. Ze hebben meer dan 3200 winkels in 48 landen. De jaaromzet in het boekjaar 2021/22 was volgens officiële cijfers €4,87 miljard.

Een vis in een haaienstaart

JYSK koos deze strategie voor zijn productie: het evenbeeld zijn van zijn belangrijkste concurrent. De expert maakte een analogie waarbij bedrijven worden als de vissen die meestal in de staart van grote haaien zwemmen en zo ook populair worden.

JYSK is volgens mij een vis die in de staart van de haai IKEA zwom en dezelfde positie innam – het zijn mooie, eenvoudige, goedkope, betaalbare meubels. Ze bereiken niet zo’n grote groep consumenten als de concurrent. Tegelijkertijd heeft IKEA zich gepositioneerd als een milieuvriendelijke fabrikant, ze hebben hun eigen ontwerpen. JYSK sloeg een andere weg in – ze kozen China als platform om hun bestellingen te plaatsen, waar ze zo’n product voor minder geld kunnen maken. Dit is hun interne strategie.

Tegelijkertijd ligt de verkoopstrategie in de bijzondere sfeer. Titamir wees erop dat er bij de ingang van de winkels van dit merk buitenmeubilair staat, luifels, platforms, schommels, eettafels. Dit zijn het soort dingen die mensen vaak willen vervangen in hun huis. Bovendien hebben deze goederen een relatief lage prijs en een normale kwaliteit.

Verder in de winkel beginnen klanten de sfeer van huiselijkheid te voelen, ze zien wat ze thuis zouden willen hebben. Al op de buitenste planken ligt meestal linnengoed, verschillende snuisterijen. Ze zijn goedkoop genoeg, je kunt het je altijd veroorloven om ze te kopen en daarom nemen mensen ze willoos mee.

Dat wil zeggen, het belangrijkste idee van het Deense bedrijf is om mensen geluk en het gevoel van de zogenaamde Scandinavische hügge te geven, wanneer het huis rustig, gezellig en kalm is. Hoewel de elementen in het interieur vaak worden vernieuwd, is deze strategie toch erg succesvol, omdat veel mensen rust zoeken in huis. Daarom vindt de gelokaliseerde hügge filosofie weerklank bij veel mensen over de hele wereld.

Belangrijk is dat het een merk uit de middenklasse is. Met dit segment kunnen ze een grotere populatie bereiken, die ze aanmoedigen met constante promoties en kortingen. Volgens een expert zouden de producten en het succes niet zo groot zijn als de prijzen bij JYSK hoger zouden zijn.

Wat is de rol van internet?

Volgens Titamir is online verkoop en online adverteren tegenwoordig een belangrijke trend. En zelfs als een merk is ontwikkeld, is het zijn taak om zijn positie niet te verliezen, wat snel zal gebeuren als online communicatie niet wordt ontwikkeld.

“Laten we eens kijken naar de mensen op straat. Waar kijken ze naar? In smartphones. En natuurlijk zien ze op sociale netwerken advertenties van verschillende merken. Dit is een heel serieus artikel over merkpromotie. Het is nu belangrijker voor elk bedrijf dan alleen de marktpositie,” benadrukt de specialist.

Tegelijkertijd merkt hij op dat imago de basis is, maar dat het mogelijk is om mensen die nog nooit in een winkel zijn geweest online te laten kopen. Dit is wat JYSK doet. Na het hervatten van de operaties in Oekraïne in mei, de derde maand van de volledige oorlog, hebben ze ook de sociale media hervat. Met name Instagram is nu actief bezig met abonnees.